kulturális mutatók

Georg Gerbner magyar származású amerikai médiakutató fogalma, ki főként a televízió hosszú távú hatását igazolni próbáló kutatásaival vált világhírűvé. A médi szerinte azért fejti ki tartós hatását, mert bizonyos témákat hasonló módon ábrázol. Ezek lehetnek értékek, viselkedések, sztereotípiák. Például a filmekben mindig több jogászt látunk, mint utcaseprőt, vagy mindig több agressziót látunk, mint a valóságban. Ezek a média kultivációk azt eredményezik, hogy akik erősebb médiafogyasztók azok világról alkotott mentális képe valamivel közelebb áll ezekhez a médiaképekhez mint azok, akik kisebb fogyasztók. Az állítást néhány empirikus vizsgálatával sikerült bizonyítania, de például kulturális összehasonlításban már nem volt érzékelhető ilyen összefüggés.

Forrás:

Denis McQuail: A tömegkommunikáció elmélete, Budapest, Wolters Kluwer 2015

Szerző:

Relációk