digitális kompetencia
A digitális kompetencia az elektronikus média magabiztos és kritikus alkalmazása munkában, szabadidőben és a kommunikáció során (a tudás alapú társadalom egyik kulcskompetenciája). Az IKT alkalmazásával kapcsolatos készségek a legalapvetőbb szinten a multimédiás technológiájú információk keresését, értékelését, tárolását, létrehozását, bemutatását és átadását, valamint az internetes kommunikációt és a hálózatokban való részvétel képességét foglalják magukban. Cél a lakosság, a mikro- kis- és közepes vállalkozások, illetve a közigazgatásban dolgozók digitális kompetenciáinak fejlesztése, az elsődleges (digitális írástudatlanság) és másodlagos (alacsony szintű használat) digitális megosztottság mérséklése, a mikro- és kisvállalkozások és a közigazgatásban dolgozók képessé tétele az IKT rendszerek bevezetése által előálló üzleti lehetőségek felismerésére és kihasználására, illetve a tartósan leszakadók részesítése a digitális ökoszisztéma előnyeiből (e-befogadás).
Tudományterület:
Forrás:
Szerző:
Relációk
weblap
Gyakran szinonimaként használjuk a webhely, weblap, weboldal és honlap szavakat, bár különböznek egymástól. A webhely (website) egy adott IP-címen (adott tartományban) található weboldalak összessége, amelyeket hiperhivatkozások kötnek össze. A weblap/weboldal...Tovább olvasomKEÜSZ
Az e-ügyintézési törvény nevesíti a központi elektronikus ügyintézési szolgáltatásokat (KEÜSZ), amelyeket kiemelt szerepük miatt a Kormány központilag, kijelölt szolgáltató útján és ingyenesen nyújt. KEÜSZ-ök: az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartása, iratérvényességi...Tovább olvasomadóazonosító jel
Az adózással kapcsolatos nyilvántartás azonosító kódja az adóazonosító jel. Az azonosító kód személyes adat, ezért azt kezelni és továbbítani csak törvényben meghatározott szabályok szerint lehet. Felépítése: az 1. számjegy konstans...Tovább olvasomlevelező rendszer
A levelezéshez levelező programra van szükség, amely lehet telepítve a saját számítógépünkre, vagy lehet weben elérhető (webmail). A levelező rendszerek alapfunkciói: levélírás, levelek küldése, a beérkezett levelek fogadása és megtekintése,...Tovább olvasomüzenet
A kommunikációs folyamatnak három nélkülözhetetlen eleme van, a küldő, a fogadó, és maga az üzenet. Az üzenet egy jelsorozat, adat, amit a küldő fél (adó) közölni kíván a fogadó féllel...Tovább olvasomrendszerfejlesztés
A rendszerfejlesztés egy folyamat, amely egy adott probléma felmerülésétől, annak feltárásán, elemzésén, modelljének kialakításán keresztül, egy – a felhasználói igényeket kielégítő, adott feladat végrehajtást támogató – információs rendszert hoz létre....Tovább olvasomadatvédelem (informatika)
Az adatvédelem informatikai értelemben az összegyűjtött adatvagyon sérthetetlensége, integritása, használhatósága és bizalmasságát lehetővé tevő technológiák és szervezési módszerek összessége. Jogi értelemben a személyes adatok gyűjtésének, feldolgozásának és felhasználásának korlátozásával, az...Tovább olvasomhibrid felhő
Hibrid felhő (Hybrid Cloud) a magán, közösségi és nyilvános felhők keveréke, az egyes felhők jellegzetességeinek a megtartásával. Több (belső és külső) szolgáltató esetén értelmezett. Technikai értelemben a különböző felhők a...Tovább olvasomjelszó
A jelszó (kód, password, PIN kód) a tudásalapú azonosításhoz, hitelesítéshez használható jelsorozat, általában felhasználónév-jelszó azonosítások részeként. A hitelesség csak addig biztosítható, amíg a jelszó titokban marad. A jelszavak megszerzésével (feltörésével)...Tovább olvasoműrlapbenyújtás szolgáltatás
A hatósági eljárásban használatos nyomtatványokat az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programmal lehet kitölteni. Az ÁNYK űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatás (ÁBT) egy központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás (KEÜSZ), ahol a szolgáltató letölthető alkalmazással biztosítja az...Tovább olvasomadatvagyon
A nemzeti adatvagyon körébe tartozó állami nyilvántartások fokozottabb védelméről szóló 2010. évi CLVII. törvény értelmező rendelkezése szerint a közfeladatot ellátó szervek által kezelt közérdekű adatok, személyes adatok és közérdekből nyilvános...Tovább olvasomtelefonos csatorna
Napjainkra jellemző a személyes, telefonos és webes (webes szolgáltatások és mobil alkalmazások) kommunikációs csatornák harmónikus együttműködése, integrálódása. A telefonos csatorna átmenetet képez a személyes és az elektronikus csatorna között. Biztosítja...Tovább olvasombig data
A Big Data kifejezés a világszerte és folyamatosan előállított óriási mennyiségű adatmennyiségre utal. Az előállított és tárolt adatok mennyisége egyre gyorsabban duplázódik (adatrobbanás). Az adatok számos forrásból származhatnak, pl. közösségi...Tovább olvasommagán felhő
Magán felhő (Private Cloud): a szolgáltatást nyújtó teljes kiszolgálói infrastruktúra (hardver, szoftver) kizárólag az adott szervezet számára van fenntartva, nem kell osztozni azokon másokkal. Az adatközpont elhelyezkedhet az ügyfélnél, vagy...Tovább olvasomdigitális kompetencia
A digitális kompetencia az elektronikus média magabiztos és kritikus alkalmazása munkában, szabadidőben és a kommunikáció során (a tudás alapú társadalom egyik kulcskompetenciája). Az IKT alkalmazásával kapcsolatos készségek a legalapvetőbb szinten...Tovább olvasomwebes ügysegéd
A Webes Ügysegéd (WÜ) 2013-tól elérhető elektronikus szolgáltatás, amely számos közigazgatási eljárás/szolgáltatás teljeskörű elektronikus ügyintézési lehetőségét biztosítja egységes felületen. A szolgáltatások többsége azonosítást igényel, ami a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ)...Tovább olvasomwebcím
A webcím (URL) a weben az elérni kívánt tartalom (weblap, dokumentum) helyét azonosítja. A címet a böngésző címsorába írjuk. Az URL felépítése: a protokoll, amit a géppel való kommunikációhoz használunk...Tovább olvasomalkalmazás (informatika)
Az (informatikai) alkalmazás egy program, amelyet a felhasználó saját igényei, céljai érdekében használ és amit egy feladat vagy feladatkör végrehajtására terveztek. A felhasználói alkalmazások az emberi tevékenység megkönnyítésére szolgálnak. Lehetnek...Tovább olvasomszemélyes csatorna
A személyes csatorna, mint két, vagy több ember közötti közvetlen kommunikáció, a hivatal és az ügyfél közötti kapcsolattartás hagyományos formája. Az ügyfélcsatornák közül még mindig kiemelt jelentőséggel bír a személyes...Tovább olvasomvírus
A vírus olyan önmagát reprodukálni képes program, amely úgy fertőz meg más programokat, hogy azok tartalmazzák a vírus egy – esetleg megváltoztatott – új példányát. A rosszindulatú programok (malware-ek), köztük...Tovább olvasom