információs társadalom
Az információs társadalom a társadalmi együttélés egy új módja, ahol az információ hálózatba szervezett tárolása, előállítása, áramlása stb. játssza a központi szerepet. A fogalomnak számos definíciója és megközelítési módja ismert. Az információközpontú, társadalomelméleti, gazdaságelméleti stb. megközelítések a fogalmat különböző kiindulópontokból vizsgálják. Pl. Manuel Castells szerint az információs társadalom olyan hálózatos társadalom, ahol a kulcsfontosságú társadalmi rendszerek és tevékenységek elektronikus információs hálózatok köré szerveződnek. Az információs társadalomban a tevékenységek jelentős hányada információk létrehozására, terjesztésére, felhasználására és újbóli felhasználására koncentrál. Az információs társadalom legfontosabb jellemzői: az információ önálló értékké és hatalmi tényezővé válik, az információs társadalom központjában az IKT áll, a tudás felezési ideje jelentősen csökken, követelmény az élethosszig tartó tanulás.
Tudományterület:
Forrás:
Szerző:
Relációk
természetes személyazonosító adat
Természetes személyazonosító adat a természetes személy (polgár) egyértelmű azonosítását szolgáló, egyedileg a személyhez rendelt négy természetes személyazonosító (4T) adat, vagyis a polgár családi és utóneve, születési családi és utóneve, születési...Tovább olvasom ...fokozott biztonságú elektronikus aláírás
A fokozott biztonságú elektronikus aláírás kizárólag az aláíróhoz köthető, alkalmas az aláíró azonosítására, olyan, elektronikus aláírás létrehozásához használt adatok felhasználásával hozzák létre, amelyeket az aláíró nagy megbízhatósággal kizárólag saját maga...Tovább olvasom ...okos város
Az okos város olyan település, ahol megvalósul a fizikai, digitális és humán rendszerek hatékony integrációja az épített környezetben, hogy fenntartható, prosperáló és inkluzív jövő biztosítson lakóinak. Településfejlesztési szempontból az okos...Tovább olvasom ...azonosítás
Az elektronikus ügyintézés többnyire megköveteli a felhasználók (ügyfelek és ügyintézők) azonosítását, mert az ügyintézéshez jogok és kötelezettségek kapcsolódnak. A felhasználónak valamilyen mértékben és hitelességgel azonosítania kell magát. Személy azonosítás az...Tovább olvasom ...közigazgatási informatika
Az informatika a számítógépes információrendszerek tudománya, amely elméletet, szemléletet és módszertant ad e rendszerek tervezéséhez, fejlesztéséhez, szervezéséhez és üzemeltetéséhez a hatékonyabb működés érdekében. Magába foglalja az információ feldolgozásának, tárolásának és...Tovább olvasom ...telefonos azonosítás
A részleges kódú telefonos azonosítás (RKTA) olyan teljeskörű azonosítási szolgáltatás (KEÜSZ), amely az azonosítást kérő szervezet számára megállapítja, hogy egy adott személy megegyezik-e egy korábban regisztrált személlyel, továbbá igazolja az...Tovább olvasom ...elektronikus csatorna
Az elektronikus csatorna az elektronikus ügyfélszolgálati felületek használata (tájékoztatásra, információcserére, vagy éppen ügyintézésre). A kommunikációs folyamatban a küldő és a fogadó között az üzenet közvetítését elektronikus csatorna (web) biztosítja. A...Tovább olvasom ...biztonsági osztályba sorolás
Biztonsági osztályba sorolás: a kockázatok alapján az elektronikus információs rendszer védelme elvárt erősségének meghatározása. A biztonsági osztályba sorolás alkalmával – az érintett elektronikus információs rendszer vagy az általa kezelt adat...Tovább olvasom ...adat
Az adat elemi ismeret, tények, fogalmak vagy utasítások formalizált ábrázolása, amely az emberek vagy automatikus eszközök számára közlésre, megjelenítésre vagy feldolgozásra alkalmas. Az adatokból az adatfeldolgozás eredményeként új ismeretek nyerhetők....Tovább olvasom ...üzenet
A kommunikációs folyamatnak három nélkülözhetetlen eleme van, a küldő, a fogadó, és maga az üzenet. Az üzenet egy jelsorozat, adat, amit a küldő fél (adó) közölni kíván a fogadó féllel...Tovább olvasom ...okos eszköz
Internet of Things (IoT, dolgok internete) egy társadalmi-technológiai keretkoncepció, ami azt írja le, hogy termékek, tárgyak, eszközök online összekapcsolódnak, egymással kommunikálnak, feladatokat hajtanak végre, anélkül, hogy ehhez feltétlenül felhasználói kezelőfelület...Tovább olvasom ...központi azonosítási ügynök
A központi azonosítási ügynök (KAÜ) szolgáltatás (KEÜSZ) keretében a szolgáltató az elektronikus ügyintézést biztosító szerv számára elérhetővé teszi a vele együttműködő azonosítási szolgáltatásokat. Az ügynöki szolgáltatáson keresztül elérhető valamennyi, a...Tovább olvasom ...telefonos csatorna
Napjainkra jellemző a személyes, telefonos és webes (webes szolgáltatások és mobil alkalmazások) kommunikációs csatornák harmónikus együttműködése, integrálódása. A telefonos csatorna átmenetet képez a személyes és az elektronikus csatorna között. Biztosítja...Tovább olvasom ...ügyfélazonosítás
A közigazgatási ügyeknél az állampolgárok igényeinek kezelése érzékeny adatok megadását, joghatást kiváltó közléseket és döntéseket igényelnek, ezért minden térben (személyes, elektronikus, telefonos csatornán) rendkívül fontos, hogy az ügyfél azonosítása egyértelmű...Tovább olvasom ...platform szolgáltatás
Platform szolgáltatás (PaaS: Platform as a Service): az alkalmazások üzemeltetéséhez szükséges környezetet biztosítja. Az ügyfél alkalmazásait a szolgáltató telepíti a felhő infrastruktúrára. A felhasználó felügyelheti a telepített alkalmazásokat, illetve azok...Tovább olvasom ...elektronikus fizetés
Az elektronikus fizetési és elszámolási rendszer (EFER) közigazgatási elektronikus ügyintézéshez illeszkedő elektronikus fizetési és a közigazgatási hagyományos ügyintézéshez kapcsolódó elektronikus fizetési szolgáltatást (KEÜSZ) nyújt úgy, hogy lehetővé teszi az egy...Tovább olvasom ...portál
Portál egy web böngésző segítségével elérhető információs rendszer, amely egyetlen pontból, integrált módon, személyre szabható, rugalmas elérési lehetőséget biztosít a portál felhasználói számára fontos információkhoz és szolgáltatásokhoz. A portálokon megjelenített...Tovább olvasom ...Nemzeti Távközlési Gerinchálózat
A Nemzeti Távközlési Gerinchálózat (NTG) a kormányzati célú hálózat tagja. Az NTG biztosítja kormányrendelet alapján kormányzati célú hírközlési szolgáltatás igénybe vételére kötelezett és jogosult felhasználók számára – a más kormányzati...Tovább olvasom ...biztonsági nyilvántartás
Biztonsági nyilvántartás az alapjául szolgáló nyilvántartás vészüzemi leállást követő teljes értékű visszaállítását lehetővé tevő nyilvántartás. Rendszerhiba, véletlen esemény, vagy szándékos károkozás esetén adatvesztés következhet be. Amennyiben az adatokat csak egy...Tovább olvasom ...központi dokumentumhitelesítési ügynök
A központi dokumentumhitelesítési ügynök (KDÜ) KEÜSZ keretében a szolgáltató az ügyfél és az elektronikus ügyintézést biztosító szerv számára elérhetővé teszi dokumentumhitelesítési szolgáltatások használatát, ideértve a dokumentum hitelesítését a kiválasztott dokumentumhitelesítéssel...Tovább olvasom ...