dokumentum
A dokumentum fogalmanak számos értelmezése létezik. Az értelmező szótár szerint: a dokumentum mindaz, ami valamely tény valóságának a bebizonyítására szolgálhat (okirat, okmány, bizonyító irat). Az elektronikus iratkezelési rendszerekre vonatkozó európai követelmény modell, a MoReq szerint a dokumentum egyedi egységként kezelhető rögzített információ, vagy objektum. A dokumentum két fő összetevőből áll: az információból, amit hordoz, és a médiumból, ami közvetíti azt. Egy dokumentum megjelenhet papíron, mikrofilmen, mágneses, vagy elektronikus adathordozón. Egy dokumentum tartalmazhatja szöveg, adatok, grafikus ábrázolások, hangok, mozgóképek, vagy más formában megjelenő információk bármely kombinációját. A dokumentum definiálható szellemi termékként, független információegységként, amelynek célja az információ közlése, tudás átadása. A dokumentumok szerkezete lehet strukturált (pl. adatbázis), részben strukturált (pl. kérelem űrlap) és strukturálatlan (pl. jegyzőkönyvek).
Tudományterület:
Forrás:
Szerző:
Relációk
központi érkeztetési ügynök
A központi érkeztetési ügynök (KÉÜ) szolgáltatás (KEÜSZ) jogszabályi előírás vagy közfeladatot ellátó szervvel történő megállapodás alapján a közfeladatot ellátó szerv számára ellátja a szerv részére elektronikus úton érkezett küldemények átvételével,...Tovább olvasominformatika
Az informatika interdiszciplináris fogalom, amely átfogja a számítógéptudomány és a számítástechnika alkalmazás, a mikroelektronika és a mikroelektronikai alkalmazás, a telekommunikáció, a szervezés és vezetés, a társadalom- és műszaki tudományok vonatkozó...Tovább olvasomügyfélkapu azonosítás
Az ügyfélkapu egyike a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatásoknak. A teljeskörű azonosítási szolgáltatásként funkcionáló Ügyfélkapu jelenleg a legnépszerűbb Magyarországon, a felhasználók száma meghaladja a 2,5 milliót. A szolgáltatás...Tovább olvasoműrlapkitöltés támogatás
Az elektronikus űrlapkitöltés-támogatási szolgáltatás olyan szolgáltatás, amelynek keretében a szolgáltató biztosítja az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által meghatározott adattartalmú elektronikus űrlapok létrehozását, azok ügyfél általi kitöltésének és benyújtásának lehetőségét. A...Tovább olvasomközponti dokumentumhitelesítési ügynök
A központi dokumentumhitelesítési ügynök (KDÜ) KEÜSZ keretében a szolgáltató az ügyfél és az elektronikus ügyintézést biztosító szerv számára elérhetővé teszi dokumentumhitelesítési szolgáltatások használatát, ideértve a dokumentum hitelesítését a kiválasztott dokumentumhitelesítéssel...Tovább olvasomback office
A back office kifejezés a hivatali munka hátterére (belső folyamatokra, háttérirodára) utal. A back office (belső, szolgáltatói oldal) biztosítja a front office (ügyféloldali) szolgáltatások hátterét, azok hatékony megvalósulását. Back office-nak...Tovább olvasomelektronikus információbiztonsági követelmények
Az alapvető elektronikus információbiztonsági követelmények szerint az elektronikus információs rendszerek teljes életciklusában meg kell valósítani és biztosítani kell az elektronikus információs rendszerben kezelt adatok és információk bizalmassága, sértetlensége és rendelkezésre...Tovább olvasomVoIP
Az internetprotokoll (IP) feletti hangátvitel (VoIP) a kommunikáció olyan formája, ahol a hagyományos telefon helyett a beszélgetés IP alapú hálózaton folyik. Az IP-telefonnak létezik hardveres és szoftveres változata is. Az...Tovább olvasomadatkezelés
Adatkezelés az alkalmazott eljárástól függetlenül az adaton végzett bármely művelet vagy a műveletek összessége, így különösen a gyűjtése, felvétele, rögzítése, rendszerezése, tárolása, megváltoztatása, felhasználása, lekérdezése, továbbítása, nyilvánosságra hozatala, összehangolása vagy...Tovább olvasomközösségi felhő
Közösségi felhő (Community Cloud): a kiszolgálói infrastruktúrát több szervezet megosztottan használja, támogatva a közösség közös érdekeit (pl. küldetést), hasonló szabályozási, adatvédelmi, biztonsági stb. követelményeket betartva. A közösségi felhőt kezelheti az...Tovább olvasomokos eszköz
Internet of Things (IoT, dolgok internete) egy társadalmi-technológiai keretkoncepció, ami azt írja le, hogy termékek, tárgyak, eszközök online összekapcsolódnak, egymással kommunikálnak, feladatokat hajtanak végre, anélkül, hogy ehhez feltétlenül felhasználói kezelőfelület...Tovább olvasomtanúsítvány
Tanúsítvány az elektronikus aláírás tanúsítvány, az elektronikus bélyegző tanúsítvány és a weboldal-hitelesítő tanúsítvány, valamint mindazon, a bizalmi szolgáltatás keretében a szolgáltató által kibocsátott elektronikus igazolás, amely tartalmazza a tanúsítványra vonatkozó...Tovább olvasombiztonsági szint
Biztonsági szint: a szervezet felkészültsége az e törvényben és a végrehajtására kiadott jogszabályokban meghatározott biztonsági feladatok kezelésére. A szervezetek biztonsági szintje a rendszerek biztonsági osztályozásához hasonlóan öt fokozatú skálán értelmezett....Tovább olvasomgaranciális elvárások
A személyiségi jogok védelme érdekében a nyilvántartásoknak a következő adatkezelési garanciális elvárásoknak kell megfelelni: a jogszerűség, a célhoz kötöttség, az illetéktelen hozzáférés kizárása, az adatbázisok összekapcsolhatóságának korlátozása. Személyes adat kizárólag...Tovább olvasomintranet
Az intranet egy hálózaton belüli hálózat. Az intranet az interneten megszokott eszközöket biztosítja a vállalaton, intézményen belüli használatra, de amíg az internet nyílt, az intranetet csak a belső szervezet jogosultságokkal...Tovább olvasomszemélyi azonosító
A személyi azonosítót a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (Nytv.) hatálya alá tartozó polgárok azonosítására a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő központi...Tovább olvasomdokumentumhitelesítés (azonosítás)
Az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) olyan központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás (KEÜSZ), amely keretében a szolgáltató az ügyfél által rendelkezésre bocsátott nyilatkozatot az általa igazolt személyhez rendeli, majd a személyhez rendelést...Tovább olvasominformációmenedzsment
Az információmenedzsment magában foglalja a szükséges információ előállítását, beszerzését, hozzáférhetővé-tételét, kihasználását az információs környezet menedzselésével, az információszerzés eljárásainak optimális megszervezésével (beleértve az erőforrásokkal való gazdálkodást és felhasználásuk optimális együttesének kialakítását),...Tovább olvasomrendelkezésre állás
Rendelkezésre állás: az elektronikus információs rendszerek az arra jogosult személyek számára történő elérhetőségének és az abban kezelt adatok felhasználhatóságának a biztosítása. A rendelkezésre állás tehát annak a biztosítása, hogy az...Tovább olvasomszemélyre szabott ügyintézési felület
A személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) a jogszabályban kijelölt szolgáltató által nyújtott olyan, az ügyfél által személyre szabható internetes alkalmazás (KEÜSZ) , amely az azonosított ügyfél számára egységesen elérhető lehetőséget...Tovább olvasom