rendelkezésre állás
Rendelkezésre állás: az elektronikus információs rendszerek az arra jogosult személyek számára történő elérhetőségének és az abban kezelt adatok felhasználhatóságának a biztosítása. A rendelkezésre állás tehát annak a biztosítása, hogy az elektronikus információs rendszerek az arra jogosult személy számára elérhetőek és az abban kezelt adatok felhasználhatóak legyenek. A rendelkezésre állás mértékének meghatározása célérték alapján történik, ami a rendelkezésre állási követelményhez rendelt, számmal és mértékegységgel meghatározott, az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által vállalt, kötelezően teljesítendő érték. A rendelkezésre állás értéke a szolgáltatás minőségi mutatója, ezért azt az általános szolgáltatási szerződésekben fel kell tűntetni. Jellemző megfogalmazás: “a Szolgáltatás elérhető a hét minden napján, 0 – 24 óráig”, “a Szolgáltatás éves garantált rendelkezésre állása:” xx%, ahol az érték általában 99-99,99% közötti.
Tudományterület:
Forrás:
Szerző:
Relációk
fájlformátum
A dokumentumok kezeléséhez, közzétételéhez olyan fájlformátumot kell használni, amelyek kielégítik a dokumentumokkal szemben támasztott követelményeket (szabványos, feldolgozáshoz illeszkedő dokumentumformátum, áttekinthető elrendezés, kulcsszavas keresés biztosítása, egységes megjelenés, kis fájlméret). Az elektronikus...Tovább olvasomelektronikus levél
Elektronikus levelet az tud küldeni, aki rendelkezik e-mail címmel, vagyis a levelek küldésére, fogadására és tárolására alkalmas postafiókkal. Az e-mail cím általános formája: felhasználónév@kiszolgálónév ahol a kiszolgálónév a címzett által...Tovább olvasomvirtuális magánhálózat
Az internetes felületen való biztonságos kommunikáció megvalósításához virtuális magánhálózati (VPN ) technológiák használhatók. A VPN valamely VPN gazda (VPN felhasználói számára VPN menedzselési szolgáltatást biztosító és az adott VPN használati...Tovább olvasomelektronikus fizetés
Az elektronikus fizetési és elszámolási rendszer (EFER) közigazgatási elektronikus ügyintézéshez illeszkedő elektronikus fizetési és a közigazgatási hagyományos ügyintézéshez kapcsolódó elektronikus fizetési szolgáltatást (KEÜSZ) nyújt úgy, hogy lehetővé teszi az egy...Tovább olvasomlogikai védelem
Az elektronikus információs rendszerben információtechnológiai eszközökkel és eljárásokkal (programokkal, protokollokkal) kialakított védelem, amelynek fontosabb részei az azonosítás és a hitelesítés, a hozzáférés-védelmi rendszer, a bizonyítékok rendszere. A védelmi intézkedések kialakításához...Tovább olvasomdigitalizálás
A digitalizálás olyan eljárás, amely az analóg felépítésű információt számítástechnikai eszközök számára feldolgozható, digitális információvá alakítja át. A digitalizálás során az eredeti dokumentumról (szöveg, számadatsor, kép, hang, videó stb.) számítógép...Tovább olvasominformációmenedzsment
Az információmenedzsment magában foglalja a szükséges információ előállítását, beszerzését, hozzáférhetővé-tételét, kihasználását az információs környezet menedzselésével, az információszerzés eljárásainak optimális megszervezésével (beleértve az erőforrásokkal való gazdálkodást és felhasználásuk optimális együttesének kialakítását),...Tovább olvasomelektronikus közzétételi kötelezettség
Az Infotv. szabályozza az elektronikus közzétételi kötelezettséget. A törvény alapján kötelezően közzéteendő közérdekű adatokat internetes honlapon, digitális formában, bárki számára, személyazonosítás nélkül, korlátozástól mentesen, kinyomtatható és részleteiben is adatvesztés és...Tovább olvasomhibrid szolgáltatás
Az elektronikus irat hiteles papír alapú irattá alakítása hibrid szolgáltatás (KEÜSZ) keretében a szolgáltató (Magyar Posta Zrt.) a 451/2016. Korm. rendeletben meghatározott rögzített módon, meghatározott formai és tartalmi elemek megjelenítésével...Tovább olvasomkormányzati portál
A központi kormányzati portál (legfelső szintű közigazgatási portál ) alapvető célja, hogy az állampolgárok és szervezetek számára lehetővé tegye a közigazgatással való kapcsolattartást az interneten keresztül. A magyarorszag.hu címen elérhető...Tovább olvasominformációbiztonság
Az információbiztonság fogalmába beleértjük az információ minden – nem csak elektronikus – megjelenési formájának, az információs szolgáltatásoknak és az ezeket biztosító információs rendszereknek a védelmét. Az információbiztonság szempontjából fő cél...Tovább olvasomadatfeldolgozás
Adatfeldolgozás az adatkezelési műveletekhez kapcsolódó technikai feladatok elvégzése, függetlenül a műveletek végrehajtásához alkalmazott módszertől és eszköztől, valamint az alkalmazás helyétől, feltéve hogy a technikai feladatot az adatokon végzik. Az adatfeldolgozást...Tovább olvasomelektronikus kapcsolattartás
A hatóság írásban, a 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott elektronikus úton (írásban), vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (szóban) tart kapcsolatot az ügyféllel és az eljárásban résztvevőkkel. Elektronikus a...Tovább olvasomVoIP
Az internetprotokoll (IP) feletti hangátvitel (VoIP) a kommunikáció olyan formája, ahol a hagyományos telefon helyett a beszélgetés IP alapú hálózaton folyik. Az IP-telefonnak létezik hardveres és szoftveres változata is. Az...Tovább olvasominformációs társadalom
Az információs társadalom a társadalmi együttélés egy új módja, ahol az információ hálózatba szervezett tárolása, előállítása, áramlása stb. játssza a központi szerepet. A fogalomnak számos definíciója és megközelítési módja ismert....Tovább olvasome-Személyi
Tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány. A személyazonosító igazolvány olyan hatósági igazolvány, amely a polgár személyazonosságát és törvényben meghatározott adatait közhitelűen igazolja. Az állandó személyazonosító igazolvány 2016. január 1-jétől elektronikus adathordozó...Tovább olvasomszemélyes csatorna
A személyes csatorna, mint két, vagy több ember közötti közvetlen kommunikáció, a hivatal és az ügyfél közötti kapcsolattartás hagyományos formája. Az ügyfélcsatornák közül még mindig kiemelt jelentőséggel bír a személyes...Tovább olvasomkliens (hálózatban)
A kliens-szerver architektúrákban a számítógépek két fő típusát különböztethetjük meg, a kiszolgálót (szervert), központi gépet és az ügyfélt (klienst), felhasználói munkaállomást. Az ügyfél (kliens) olyan számítógép, amely egy másik számítógép...Tovább olvasomblended learning
A blended learning olyan oktatási technológia, mely a képzéshez változatos, tanulási környezeti elemek (módszerek és eszközök), hagyományos és virtuális tantermi tanulási formák, személyes és távolsági konzultáció biztosításával, nyomtatott és elektronikus...Tovább olvasome-learning
Az e-learning általános értelmezése alatt azt az infokommunikációs technológiával és módszertannal alátámasztott interaktív tanulási folyamatot értjük, ahol a tananyag, az oktató (mentor, tutor) és a hallgató kapcsolata informatikai eszközök segítségével...Tovább olvasom