portál
Portál egy web böngésző segítségével elérhető információs rendszer, amely egyetlen pontból, integrált módon, személyre szabható, rugalmas elérési lehetőséget biztosít a portál felhasználói számára fontos információkhoz és szolgáltatásokhoz. A portálokon megjelenített információk forrása és célközönsége különböző lehet. A nyilvános portálok korlátozás nélkül kínálják szolgáltatásaikat, céljuk a minél nagyobb felhasználói kör kialakítása, a hirdetési bevételek növelése. A szervezeti portálok célja a szervezeti folyamatok hatékonyságának a támogatása. Internetes portál segítségével a vállalat, szervezet ismereteket közölhet, valamint az ügyintézési folyamatok elindítását, nyomon követését teheti lehetővé. Intranetes portálon a szervezet azonosított munkatársai érhetik el a munkavégzésükhöz szükséges szabályzatokat, dokumentumokat, alkalmazásokat. Extranetes portál csatlakozott külső partnereknek, ügyfeleknek nyújt szolgáltatásokat. A tartalom itt sem publikus, a hozzáférés szabályozott.
Tudományterület:
Forrás:
Szerző:
Relációk
webes ügysegéd
A Webes Ügysegéd (WÜ) 2013-tól elérhető elektronikus szolgáltatás, amely számos közigazgatási eljárás/szolgáltatás teljeskörű elektronikus ügyintézési lehetőségét biztosítja egységes felületen. A szolgáltatások többsége azonosítást igényel, ami a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ)...Tovább olvasom ...rendszerfejlesztés
A rendszerfejlesztés egy folyamat, amely egy adott probléma felmerülésétől, annak feltárásán, elemzésén, modelljének kialakításán keresztül, egy – a felhasználói igényeket kielégítő, adott feladat végrehajtást támogató – információs rendszert hoz létre....Tovább olvasom ...szolgáltatásorientált architektúra
A szolgáltatásorientált architektúra (SOA) központi fogalma a szolgáltatás, ami egy szolgáltató által végzett tevékenység, amely a szolgáltatást kérő számára értékkel bíró eredményt, hatást állít elő. A SOA egy paradigma különböző...Tovább olvasom ...kockázat (informatika)
A kockázat a fenyegetettség mértéke, amely egy fenyegetés bekövetkezése gyakoriságának (bekövetkezési valószínűségének) és az ez által okozott kár nagyságának a függvénye. Az informatikai kockázatok lehetnek humán, fizikai, logikai, az információs...Tovább olvasom ...téradat
A téradat valamely helymeghatározóhoz vagy helyhez köthető adat, vagyis olyan elektronikus formában rendelkezésre álló adat, amely közvetlenül vagy közvetve utal egy meghatározott helyre vagy földrajzi területre (pl. címek, közigazgatási határok,...Tovább olvasom ...adatforrás
Az adatforrás azon adathely, adatfelvétel vagy szervezet megjelölése, ahonnan az adat származik. Az adatforrás fogalmának számos jelentése ismert. Kutatási adatforrás minden olyan személy, szervezet, objektum vagy jelenség, amely a kutatás...Tovább olvasom ...személyre szabott ügyintézési felület
A személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) a jogszabályban kijelölt szolgáltató által nyújtott olyan, az ügyfél által személyre szabható internetes alkalmazás (KEÜSZ) , amely az azonosított ügyfél számára egységesen elérhető lehetőséget...Tovább olvasom ...e-Személyi
Tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány. A személyazonosító igazolvány olyan hatósági igazolvány, amely a polgár személyazonosságát és törvényben meghatározott adatait közhitelűen igazolja. Az állandó személyazonosító igazolvány 2016. január 1-jétől elektronikus adathordozó...Tovább olvasom ...alkalmazás-szolgáltatás
Az alkalmazás-szolgáltatás, vagy alkalmazás-bérlet (Application Service Providing – ASP) keretében a felhasználók a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket az interneten keresztül, szolgáltatásként veszik igénybe. A szolgáltató biztosítja a háttér infrastruktúra üzemeltetését,...Tovább olvasom ...back office
A back office kifejezés a hivatali munka hátterére (belső folyamatokra, háttérirodára) utal. A back office (belső, szolgáltatói oldal) biztosítja a front office (ügyféloldali) szolgáltatások hátterét, azok hatékony megvalósulását. Back office-nak...Tovább olvasom ...zárt szoftver
Szerzői jogi védelem alá tartozik a számítógépi programalkotás és a hozzá tartozó dokumentáció (szoftver) akár forráskódban, akár tárgykódban vagy bármilyen más formában rögzített minden fajtája, ideértve a felhasználói programot és...Tovább olvasom ...adatbiztonság
Az adatbiztonság (az informatikai védelem része), az adatok védelme érdekében megtett technikai és szervezési intézkedések, kialakított eljárási szabályok. Az adatokat megfelelő intézkedésekkel védeni kell különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás,...Tovább olvasom ...digitalizálás
A digitalizálás olyan eljárás, amely az analóg felépítésű információt számítástechnikai eszközök számára feldolgozható, digitális információvá alakítja át. A digitalizálás során az eredeti dokumentumról (szöveg, számadatsor, kép, hang, videó stb.) számítógép...Tovább olvasom ...központi rendszer
A központi rendszer (KR) az elektronikus közszolgáltatások nyújtását, illetve igénybevételét támogató központi infokommunikációs rendszerek együttese. A KR az igénybevevői számára biztosítja személyes ügyintézési felület kialakításának lehetőségét, az ügyintézéshez szükséges feltételeket,...Tovább olvasom ...létfontosságú rendszerelemek
A nemzet érdekében kiemelten fontos – napjaink információs társadalmát érő fenyegetések miatt – a nemzeti vagyon részét képező nemzeti elektronikus adatvagyon, valamint az ezt kezelő információs rendszerek, illetve a létfontosságú...Tovább olvasom ...közösségi felhő
Közösségi felhő (Community Cloud): a kiszolgálói infrastruktúrát több szervezet megosztottan használja, támogatva a közösség közös érdekeit (pl. küldetést), hasonló szabályozási, adatvédelmi, biztonsági stb. követelményeket betartva. A közösségi felhőt kezelheti az...Tovább olvasom ...központi dokumentumhitelesítési ügynök
A központi dokumentumhitelesítési ügynök (KDÜ) KEÜSZ keretében a szolgáltató az ügyfél és az elektronikus ügyintézést biztosító szerv számára elérhetővé teszi dokumentumhitelesítési szolgáltatások használatát, ideértve a dokumentum hitelesítését a kiválasztott dokumentumhitelesítéssel...Tovább olvasom ...kliens (hálózatban)
A kliens-szerver architektúrákban a számítógépek két fő típusát különböztethetjük meg, a kiszolgálót (szervert), központi gépet és az ügyfélt (klienst), felhasználói munkaállomást. Az ügyfél (kliens) olyan számítógép, amely egy másik számítógép...Tovább olvasom ...fizikai védelem
Fizikai védelem a fizikai térben megvalósuló fenyegetések elleni védelem, amelynek fontosabb részei a természeti csapás elleni védelem, a mechanikai védelem, az elektronikai jelzőrendszer, az élőerős védelem, a beléptető rendszer, a...Tovább olvasom ...hivatali kapu
A hivatali kapu (HKP) a Központi Rendszer (KR) része. A HKP-n keresztül az igénybevevő szervezetek hitelesen tudnak fogadni elektronikus üzeneteket, illetve a hivatalok elektronikus üzenetei a hitelesen azonosított ügyfelekhez eljuttathatók....Tovább olvasom ...