kibertér
A (globális) kibertér globálisan összekapcsolt, decentralizált, egyre növekvő elektronikus információs rendszerek, valamint ezen rendszereken keresztül adatok és információk formájában megjelenő társadalmi és gazdasági folyamatok együttesét jelenti. A magyar kibertér a globális kibertér elektronikus információs rendszereinek azon része, amelyek Magyarországon találhatóak, valamint a globális kibertér elektronikus rendszerein keresztül adatok és információk formájában megjelenő társadalmi és gazdasági folyamatok közül azok, amelyek Magyarországon történnek vagy Magyarországra irányulnak, illetve amelyekben Magyarország érintett. A kiberbiztonság és kibervédelem biztosítja a kibertérben létező kockázatok kezelését, a kibertérből érkező fenyegetések elleni védelmet, a kiberteret megbízható környezetként fenntartva. A stratégiai célokat, feladatokat, eszközöket Magyarország Nemzeti Kiberbiztonsági Stratégiája (2013) foglalja össze, illeszkedve a nemzetközi elvekhez és célokhoz.
Tudományterület:
Forrás:
Szerző:
Relációk
magán felhő
Magán felhő (Private Cloud): a szolgáltatást nyújtó teljes kiszolgálói infrastruktúra (hardver, szoftver) kizárólag az adott szervezet számára van fenntartva, nem kell osztozni azokon másokkal. Az adatközpont elhelyezkedhet az ügyfélnél, vagy...Tovább olvasomadatfeldolgozás
Adatfeldolgozás az adatkezelési műveletekhez kapcsolódó technikai feladatok elvégzése, függetlenül a műveletek végrehajtásához alkalmazott módszertől és eszköztől, valamint az alkalmazás helyétől, feltéve hogy a technikai feladatot az adatokon végzik. Az adatfeldolgozást...Tovább olvasomgaranciális elvárások
A személyiségi jogok védelme érdekében a nyilvántartásoknak a következő adatkezelési garanciális elvárásoknak kell megfelelni: a jogszerűség, a célhoz kötöttség, az illetéktelen hozzáférés kizárása, az adatbázisok összekapcsolhatóságának korlátozása. Személyes adat kizárólag...Tovább olvasomszolgáltatásorientált architektúra
A szolgáltatásorientált architektúra (SOA) központi fogalma a szolgáltatás, ami egy szolgáltató által végzett tevékenység, amely a szolgáltatást kérő számára értékkel bíró eredményt, hatást állít elő. A SOA egy paradigma különböző...Tovább olvasomprotokoll (informatika)
A hálózat gépeinek az együttműködése megkívánja a kommunikáció egységesítését, szabványosítását, amit a protokollok biztosítanak. Az informatikában a protokoll egy egyezmény, vagy szabvány, amely leírja, hogy a hálózat résztvevői miképp tudnak...Tovább olvasomwebes ügysegéd
A Webes Ügysegéd (WÜ) 2013-tól elérhető elektronikus szolgáltatás, amely számos közigazgatási eljárás/szolgáltatás teljeskörű elektronikus ügyintézési lehetőségét biztosítja egységes felületen. A szolgáltatások többsége azonosítást igényel, ami a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ)...Tovább olvasomhiperhivatkozás
A hiperhivatkozás egy link (ugrópont), amely a hiperszöveges rendszerek, dokumentumok elemeit, objektumait köti össze. A hiperhivatkozások értelmezéséhez, használatához számítógépes alkalmazások szükségesek. Hiperhivatkozásokkal leggyakrabban a weben találkozhatunk. A hiperhivatkozások biztosítják a...Tovább olvasomhibrid szolgáltatás
Az elektronikus irat hiteles papír alapú irattá alakítása hibrid szolgáltatás (KEÜSZ) keretében a szolgáltató (Magyar Posta Zrt.) a 451/2016. Korm. rendeletben meghatározott rögzített módon, meghatározott formai és tartalmi elemek megjelenítésével...Tovább olvasomextranet
Az extranet olyan belső (magán) számítógép-hálózat, amely internetprotokollok segítségével korlátozott hozzáférést biztosít külső környezetben is az extranet felhasználói számára (azonosítás alapján) az információk eléréséhez. Az extranet webalapú technológiákra alapozva összekapcsolja...Tovább olvasominformatika
Az informatika interdiszciplináris fogalom, amely átfogja a számítógéptudomány és a számítástechnika alkalmazás, a mikroelektronika és a mikroelektronikai alkalmazás, a telekommunikáció, a szervezés és vezetés, a társadalom- és műszaki tudományok vonatkozó...Tovább olvasomfront office
A front office a hivatal ügyfélkapcsolati, ügyfélszolgálati oldala, amely biztosítja az ügyfél érintkezését a hivatallal számos csatornán keresztül (személyesen, levélben, telefonon, SMS üzenet formájában, elektronikus úton). A csatornák közötti választás...Tovább olvasomback office
A back office kifejezés a hivatali munka hátterére (belső folyamatokra, háttérirodára) utal. A back office (belső, szolgáltatói oldal) biztosítja a front office (ügyféloldali) szolgáltatások hátterét, azok hatékony megvalósulását. Back office-nak...Tovább olvasomnyilvántartás
A nyilvántartások (és az azt megalapozó adatszervezés) feladata az adatok rögzítése, megváltoztatása (módosítása), tárolása, visszakeresése és feldolgozása. Ennek érdekében biztosítani kell az adatok olyan logikai szervezését és fizikai tárolását, amely...Tovább olvasomrendszerfejlesztés
A rendszerfejlesztés egy folyamat, amely egy adott probléma felmerülésétől, annak feltárásán, elemzésén, modelljének kialakításán keresztül, egy – a felhasználói igényeket kielégítő, adott feladat végrehajtást támogató – információs rendszert hoz létre....Tovább olvasomKEÜSZ
Az e-ügyintézési törvény nevesíti a központi elektronikus ügyintézési szolgáltatásokat (KEÜSZ), amelyeket kiemelt szerepük miatt a Kormány központilag, kijelölt szolgáltató útján és ingyenesen nyújt. KEÜSZ-ök: az ügyfél ügyintézési rendelkezésének nyilvántartása, iratérvényességi...Tovább olvasome-kormányzat
Az e-kormányzat (e-government) fogalmának többféle értelmezése ismert. A fogalmakban közös az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások felhasználásának, támogató szerepének a fel- és elismerése. Az Uniós e-kormányzati cselekvési terv (2016–2020) szerint az...Tovább olvasomügyfélazonosítás
A közigazgatási ügyeknél az állampolgárok igényeinek kezelése érzékeny adatok megadását, joghatást kiváltó közléseket és döntéseket igényelnek, ezért minden térben (személyes, elektronikus, telefonos csatornán) rendkívül fontos, hogy az ügyfél azonosítása egyértelmű...Tovább olvasomkéreleműrlap szolgáltatás
Az általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (e-Papír) szolgáltatás célja, hogy azokban az eljárásokban vagy egyszerű ügyekben is legyen lehetősége az ügyfélnek beadványát elektronikus úton továbbítani a hatóság felé, amelyeket gyakoriságuk...Tovább olvasomtelefonos csatorna
Napjainkra jellemző a személyes, telefonos és webes (webes szolgáltatások és mobil alkalmazások) kommunikációs csatornák harmónikus együttműködése, integrálódása. A telefonos csatorna átmenetet képez a személyes és az elektronikus csatorna között. Biztosítja...Tovább olvasombiztonsági osztály
Biztonsági osztály az elektronikus információs rendszer védelmének elvárt erőssége. A biztonsági osztályba sorolás alapja az érintett elektronikus információs rendszer vagy az általa kezelt adat bizalmasságának, sértetlenségének vagy rendelkezésre állásának kockázata....Tovább olvasom