szolgáltatásorientált architektúra
A szolgáltatásorientált architektúra (SOA) központi fogalma a szolgáltatás, ami egy szolgáltató által végzett tevékenység, amely a szolgáltatást kérő számára értékkel bíró eredményt, hatást állít elő. A SOA egy paradigma különböző érdekeltségek hatáskörében álló elosztott erőforrások és képességek szervezésére és hasznosítására. Definiálja az erőforrások és képességek egységes módon történő felkínálását, felderítését, együttműködését és felhasználását annak érdekében, hogy ellenőrizhető előfeltételeknek és elvárásoknak megfelelő eredményt, hatást érjünk el. A SOA tehát egymással kommunikáló szolgáltatások csoportja, ami a gyakorlatban webszolgáltatások (pl. SOAP hívás) és üzleti folyamatok alkalmazásaival valósítható meg. A szolgáltatást kérők és a szolgáltatók közötti összekapcsolást (üzenetközvetítést) szolgáltatási sín biztosítja. A sín a szakrendszer-specifikus szolgáltatások mellett alapszolgáltatásokat (pl. szolgáltatáskatalógus, e-tár, hitelesítésszolgáltatás) is nyújt.
Tudományterület:
Forrás:
Szerző:
Relációk
hivatali kapu
A hivatali kapu (HKP) a Központi Rendszer (KR) része. A HKP-n keresztül az igénybevevő szervezetek hitelesen tudnak fogadni elektronikus üzeneteket, illetve a hivatalok elektronikus üzenetei a hitelesen azonosított ügyfelekhez eljuttathatók....Tovább olvasomprotokoll (informatika)
A hálózat gépeinek az együttműködése megkívánja a kommunikáció egységesítését, szabványosítását, amit a protokollok biztosítanak. Az informatikában a protokoll egy egyezmény, vagy szabvány, amely leírja, hogy a hálózat résztvevői miképp tudnak...Tovább olvasominformatikai biztonság
Az informatikai biztonság (elektronikus információs rendszer biztonsága) az elektronikus információs rendszer olyan állapota, amelyben annak védelme az elektronikus információs rendszerben kezelt adatok bizalmassága (confidentiality), sértetlensége (integrity) és rendelkezésre állása (availability)...Tovább olvasominformációbiztonság
Az információbiztonság fogalmába beleértjük az információ minden – nem csak elektronikus – megjelenési formájának, az információs szolgáltatásoknak és az ezeket biztosító információs rendszereknek a védelmét. Az információbiztonság szempontjából fő cél...Tovább olvasomhardver
A hardver a számítógépet jelenti, mint fizikai eszközt, minden elektronikus és mechanikus összetevőjével, alkatrészével együtt. A számítógépet alkotó hardver elemeket két fő csoportba oszthatjuk, ezek a központi egység és a...Tovább olvasomadatfeldolgozás
Adatfeldolgozás az adatkezelési műveletekhez kapcsolódó technikai feladatok elvégzése, függetlenül a műveletek végrehajtásához alkalmazott módszertől és eszköztől, valamint az alkalmazás helyétől, feltéve hogy a technikai feladatot az adatokon végzik. Az adatfeldolgozást...Tovább olvasomkockázatkezelés (informatika)
A kockázatkezelés (szűkebb értelemben) az elektronikus információs rendszerre ható kockázatok csökkentésére irányuló intézkedésrendszer kidolgozása. A kockázatkezelési tevékenység tágabb értelemben a kockázatkezelés teljes folyamatára kiterjed: a kockázatok azonosítására, felmérésére, a kockázatok...Tovább olvasomjelszó
A jelszó (kód, password, PIN kód) a tudásalapú azonosításhoz, hitelesítéshez használható jelsorozat, általában felhasználónév-jelszó azonosítások részeként. A hitelesség csak addig biztosítható, amíg a jelszó titokban marad. A jelszavak megszerzésével (feltörésével)...Tovább olvasome-learning
Az e-learning általános értelmezése alatt azt az infokommunikációs technológiával és módszertannal alátámasztott interaktív tanulási folyamatot értjük, ahol a tananyag, az oktató (mentor, tutor) és a hallgató kapcsolata informatikai eszközök segítségével...Tovább olvasombiztonsági szint
Biztonsági szint: a szervezet felkészültsége az e törvényben és a végrehajtására kiadott jogszabályokban meghatározott biztonsági feladatok kezelésére. A szervezetek biztonsági szintje a rendszerek biztonsági osztályozásához hasonlóan öt fokozatú skálán értelmezett....Tovább olvasomszolgáltatási szintek
Az Európai Bizottság 2001-ben meghatározta a leggyakrabban keresett 20 (Magyarországon 27) leggyakrabban keresett közszolgáltatást, valamint kidolgozott az elektronikus közszolgáltatások értékelésére egy négyfokú skálát. 1. szint: információs, tájékoztató szolgáltatás. 2. szint:...Tovább olvasoműrlapkitöltés támogatás
Az elektronikus űrlapkitöltés-támogatási szolgáltatás olyan szolgáltatás, amelynek keretében a szolgáltató biztosítja az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által meghatározott adattartalmú elektronikus űrlapok létrehozását, azok ügyfél általi kitöltésének és benyújtásának lehetőségét. A...Tovább olvasomközösségi felhő
Közösségi felhő (Community Cloud): a kiszolgálói infrastruktúrát több szervezet megosztottan használja, támogatva a közösség közös érdekeit (pl. küldetést), hasonló szabályozási, adatvédelmi, biztonsági stb. követelményeket betartva. A közösségi felhőt kezelheti az...Tovább olvasomszemélyes csatorna
A személyes csatorna, mint két, vagy több ember közötti közvetlen kommunikáció, a hivatal és az ügyfél közötti kapcsolattartás hagyományos formája. Az ügyfélcsatornák közül még mindig kiemelt jelentőséggel bír a személyes...Tovább olvasomSZEÜSZ
Szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás (SZEÜSZ) az elektronikus azonosítási szolgáltatás, a biztonságos kézbesítési szolgáltatás, az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására felhasználható, jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatás, valamint a 451/2016....Tovább olvasominformációmenedzsment
Az információmenedzsment magában foglalja a szükséges információ előállítását, beszerzését, hozzáférhetővé-tételét, kihasználását az információs környezet menedzselésével, az információszerzés eljárásainak optimális megszervezésével (beleértve az erőforrásokkal való gazdálkodást és felhasználásuk optimális együttesének kialakítását),...Tovább olvasombig data
A Big Data kifejezés a világszerte és folyamatosan előállított óriási mennyiségű adatmennyiségre utal. Az előállított és tárolt adatok mennyisége egyre gyorsabban duplázódik (adatrobbanás). Az adatok számos forrásból származhatnak, pl. közösségi...Tovább olvasomfizikai védelem
Fizikai védelem a fizikai térben megvalósuló fenyegetések elleni védelem, amelynek fontosabb részei a természeti csapás elleni védelem, a mechanikai védelem, az elektronikai jelzőrendszer, az élőerős védelem, a beléptető rendszer, a...Tovább olvasomtermészetes személyazonosító adat
Természetes személyazonosító adat a természetes személy (polgár) egyértelmű azonosítását szolgáló, egyedileg a személyhez rendelt négy természetes személyazonosító (4T) adat, vagyis a polgár családi és utóneve, születési családi és utóneve, születési...Tovább olvasomelektronikus bélyegző
Elektronikus bélyegző olyan elektronikus adat, amelyeket más elektronikus adatokhoz csatolnak, illetve logikailag hozzárendelnek, hogy biztosítsák a kapcsolt adatok eredetét és sértetlenségét. Az eIDAS rendelet szerint a természetes személyek továbbra is...Tovább olvasom